Pérangan Kang Kapisan
Bab 1
Karajan Indhu ing Tanah Jawa Kulon
(wiwit abad 2 utawa 3)
Kang wus kasumurupan,
karajané bangsa Indhu ana ing Tanah Jawa, kang dhisik dhéwé, diarani karajan
”Tarumanagara” (Tarum = tom. kaliné jeneng Citarum).
Karajan iku mau dhèk
abad kaping 4 lan 5 wis ana, déné titi mangsaning adegé ora kawruhan.
Ratu ratuné darah
Purnawarman. Mirit saka gambar gambar kembang tunjung kang ana ing watu watu
patilasan, darah Purnawarman iku padha nganggo agama Wisnu.
Ing tahun 414 ana Cina
aran Fa Hien, mulih saka enggoné sujarah menyang patilasané Resi Budha, ing
tanah Indhu Ngarep mampir ing Tanah Jawa nganti 5 sasi.
Ing Cathetané ana kang
nerangaké mangkéné :
1. Ing kono akèh wong
ora duwè agama (wong Sundha), sarta ora ana kang tunggal agama karo dhèwèkné:
Budha.
2. Bangsa Cina ora ana,
awit ora kasebut ing cathetané.
3. Barengané nunggang
prahu saka Indhu wong 200, ana sing dedagangan, ana kang mung lelungan, karepe
arep padha menyang Canton.
Yèn mangkono dadi dalané
dedagangan saka tanah Indhu Ngarep menyang tanah Cina pancèn ngliwati Tanah
Jawa.
Ing Tahun 435 malah wis
ana utusané Ratu Jawa Kulon menyang tanah Cina, ngaturaké pisungsung menyang
Maharaja ing tanah Cina, minangka tandhaning tetepungan sarta murih gampang
lakuning dedagangan.
Karajan Tarumanagara mau
ora kasumurupan pirang tahun suwéné lan kepriyé rusaké. Wong Indhu ana ing kono
ora ngowahaké adat lan panguripané wong bumi, awit pancèn ora gelem
mulangi apa apa, lan
wong bumi uga durung duwè akal niru kapinterané wong Indhu. Ewa déné meksa ana
kaundhakaning kawruhé, yaiku mbatik lan nyoga jarit.
Taruhan Bola |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 2
Karajan Indhu ing Jawa Tengah
(abad kaping 6)
Mirit saka:
1. Cathetané bangsa Cina
2. Unining tulisan
tulisan kang ana ing watu watu lan candhi
3. Cathetané sawijining
wong Arab, wis bisa kasumurupan sathithik sathithik mungguh kaananing wong
Indhu ana ing Tanah Jawa Tengah dhèk jaman samono.
Nalika wiwitané abad
kang kanem ana wong Indhu anyar teka ing Tanah Jawa Kulon.
Ana ing kono padha kena
ing lelara, mulané banjur padha nglèrèg mangétan, menyang Tanah Jawa Tengah.
Wong Jawa wektu samono,
isih kari banget kapinterané, yèn ditandhing karo wong Indhu kang lagi nenéka
mau; mulané banjur dadi sor-sorané.
Wong Indhu banjur
ngadegaké karajan ing Jepara. Omah omah padunungané wong Jawa, ya wis mèmper
karo omah omahè wong jaman saiki, apayon atep utawa eduk lan wis nganggo
képang.
Enggoné dedagangan
lelawanan karo wong Cina; barang dedagangané kayata: emas, salaka, gading lan
liya liyané.
Cina cina ngarani nagara
iku Kalinga, besuké, ya diarani: Jawa.
Karajan mau saya suwé
saya gedhé, malah nganti mbawahaké karajan cilik cilik 28 (wolu likur).
Wong Cina uga nyebutaké
asmané sawijining ratu putri: Sima; dikandakaké becik banget enggoné nyekel
pangrèhing praja (tahun 674).
Tulisaning watu kang ana
ciriné tahun 732, dadi kang tuwa dhéwé, katemu ana sacedhaké Magelang,
nyebutaké, manawa ana ratu kang jumeneng, jejuluk Prabu Sannaha, karajané
gedhé, kang klebu jajahané yaiku tanah tanah Kedhu, Ngayogyakarta, Surakarta
lan bokmenawa Tanah Jawa Wétan uga klebu dadi wewengkoné karajan iku.
Mirit caritané, karajan
kang kasebut iku tata tentrem banget kaya kang kasebut ing tulisan kang katemu
ana ing patilasan: Nadyan wong wong padha turu ana ing dalan dalan, ora
sumelang, yèn ana begal utawa bebaya liyané.
Mirit kandhané
sawijining wong Arab, dhèk tengah tengahané abad kang kaping sanga, ratu ing
Tanah Jawa wis mbawahaké tanh Kedah ing Malaka (pamelikan timah).
Karajan ing dhuwur iki
sakawit ora kawruhan jenengé, nanging banjur ana karangan kang katulis ing watu
kang titi mangsané tahun 919, nyebutaké karajan Jawa ing Mataram. Jembar
jajahané, mungguha saiki tekan Kedhu, Ngayogyakarta, Surakarta; mangloré tekan
sagara; mangétané tekan tanah tanah ing Tanah Jawa Wétan sawatara.
Kuthané karan :
Mendhangkamulan.
Wong Arab ngandhakaké,
ana ratu Jawa mbedhah karajan Khamer (Indhu Buri).
Sing kasebut iki ayaké
iya karajan Mataram mau. Kajaba Khamer, karajan Jawa iya wis mbawahaké pulo
pulo akèh. Pulo pulo iku mawa gunung geni.
Karajan Jawa mau sugih
emas lan bumbu crakèn. Wong Arab iya akèh kang lelawanan dedagangan.
Sabakdané tahun 928 ora
ana katrangan apa apa ing bab kaanané karajan Mataram.
Kang kacarita banjur ing
Tanah Jawa Wétan. Ayaké baé karajan Mataram mau rusak déning panjebluge gunung
Merapi (Merbabu), déné wongé kang akèh padha ngungsi mangétan.
Ing abad 17 karajan
Mataram banjur madeg manèh, gedhé lan panguwasané irib iriban karo karajan
Mataram kuna.
Agamané wong Indhu sing
padha ngejawa rupa rupa. Ana ing tanah wutah getihe dhéwé ing kunané wong Indhu
ngèdhep marang Brahma, Wisnu lan Syiwah, iya iku kang kaaranan Trimurti.
Kejaba saka iku uga
nembah marang dewa akèh liya liyané, kayata: Ganésya, putrané Bethari Durga.
Manut piwulangé agama
Indhu pamérangé manungsa dadi patang golongan, yaiku:
- para Brahmana (bangsa
pandhita)
- para Satriya (bangsa
luhur)
- para Wesya (bangsa
kriya)
- para Syudra (bangsa
wong cilik)
Piwulangé agama lan
padatané wong Indhu kaemot ing layang kang misuwur, jenengé Wedha.
Kira kira 500 tahun
sadurungé wiwitané tahun Kristen, ing tanah Indhu ana sawijining darah luhur
peparab Syakya Muni, Gautama utawa Budha.
Mungguh piwulangé gèsèh
banget karo agamané wong Indhu mau.
Resi Budha ninggal
marang kadonyan, asesirik lan mulang muruk marang wong.
Kajaba ora nembah dewa
dewa, piwulangé: sarèhné wong iku mungguhing kamanungsané padha baé, dadiné ora
kena dipérang patang golongan.
Para Brahmana Indhu
mesthi baé ora seneng pikire, mulané kerep ana pasulayan gedhé.
Ana ing tanah Indhu wong
Budha mau banjur peperangan karo wong agama Indhu.
Wusana bangsa Budha
kalah lan banjur ngili menyang Ceylon sisih kidul, Indu Buri, Thibet, Cina,
Jepang.
Mungguh wong agam Indhu
iku pangèdêpé ora padha. Ana sing banget olehe memundhi marang Syiwah yaiku
para Syiwaiet (ing Tanah Jawa Tengah); ana sing banget pangèdêpé marang Wisynu,
yaiku para Wisynuiet (ing Tanah Jawa Kulon).
Kajaba saka iku uga akèh
wong agama Budha, nanging ana ing Tanah Jawa agama agama iku bisa rukun, malah
sok dicampur baé.
Petilasané agama Indhu
mau saikiné akèh banget, kayata:
- Candhi candhi ing
plato Dieng (Syiwah), iku bokmenawa yasané ratu darah Sanjaya.
- Candhi ing Kalasan ana
titi mangsané tahun 778, ayaké iki candhi tuwa dhéwé (Budha), yasané ratu darah
Syailendra.
- Candhi Budha kang
misuwur dhéwé, yaiku Barabudhur lan Mendut.
- Candhi Prambanan
(Syiwah). Ing sacedhaké Prambanan ana candhi campuran Budha lan Syiwah.
Relief Candi Borobudur |
Taruhan Bola |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 3
Karajan Ing Tanah Jawa Wétan
(wiwitané abad 10 – tahun 1220)
Ing dhuwur wus
kasebutaké yèn Tanah Jawa Wétan, kabawah karajan Indhu ing Mataram; nanging
wong Indhu kang manggon ana ing Tanah Jawa Wétan ora pati akèh, yèn katimbang
karo kang manggon ing Tanah Jawa Tengah (Kedhu).
Marga saka iku wong
Indhu kudu kumpul karo wong bumi, prasasat tunggal dadi sabangsa.
Ing wiwitané abad 10 ana
pepatihing karajan Tanah Jawa Tengah aran Empu Sindhok lolos mangétan. Let
sawatara tahun empu Sindhok mau jumeneng ratu ing Tanah Jawa Wétan, karajané
ing Kauripan (Paresidhènan Surabaya sisih kidul).
Ambawahaké: Surabaya,
Pasuruwan, Kedhiri, Bali bok manawa iya kabawah.
Enggoné jumeneng ratu
tekan tahun 944 lan iya jejuluk Nata ing Mataram.
Nata ing Mataram mau
banget pangèdêpé marang agama Budha.
Empu Sindhok misuwur
wasis enggoné ngerèh praja. Ana cathetan kang muni mangkéné: ”Awit saka
suwéning enggoné jumeneng ratu, marcapada katon tentrem; wulu wetuning bumi
nganti turah turah ora karuhan kèhé.”
Ing tahun 1010 Erlangga
tetep jumeneng ratu, banjur nerusaké enggoné mangun paprangan lan ngelar
jajahan.
Ing tahun 1037 enggoné
paprangan wis rampung, negara reja, para kawula padha tentrem. Déné karatoné
iya ana ing Kauripan.
Sang Prabu Erlangga ora
kesupèn marang kabecikaning para pandhita lan para tapa, kang gedhé pitulungané
nalika panjenengané lagi kasrakat.
Minangka pamalesing
kabecikané para pandhita, Sang Nata yasa pasraman apik banget, dumunung ing
sikile gunung Penanggungan.
Pasraman mau kinubeng
ing patamanan kang luwih déning asri, lan rerenggané sarwa peni sarta endah.
Saka ediné, nganti misuwur ing manca praja, saben dina aselur wong kang padha
sujarah mrono.
Pangadilané Sang Nata
jejeg. Wong désa kang nrajang angger angger nagara padha kapatrapan paukuman
utawa didhendha.
Kècu, maling,
sapanunggalané kapatrapan ukum pati.
Sang Prabu enggoné
nindakaké paprentahan dibantu ing priyagung 4, padha oleh asil saka pametuning
lemah lenggahè.
Saka enggoné manggalih
marang tetanén yaiku pagawéyaning kawula kang akèh, Sang Nata yasa bendungan gedhé
ana ing kali Brantas.
Sang Nata uga menggalih
banget marang panggaotan lan dedagangan.
Kutha Tuban nalika
samono panggonan sudagar, oleh biyantu akèh banget saka Sang Prabu murih
majuning dedagangan lan lelayaran.
Sang Nata yèn sinéwaka
lenggah dhampar (palenggahan cendhèk pesagi), ngagem agem ageman sarwa sutra,
remané diukel lan ngagem cênéla.
Yèn miyos nitih
dwipangga utawa rata, diarak prajurit 700.
Punggawa lan kawula kang
kapethuk tindaké Sang Nata banjur padha sumungkem ing lemah (ndhodhok
ngapurancang?).
Para kawula padha ngoré
rambut, enggoné bebedan tekan ing wates dhadha.
Omahè kalebu asri,
nganggo payon gendhèng kuning utawa abang.
Wong lara padha ora tetamba
mung nyuwun pitulunganing para dewa baé, utawa marang Budha.
Wong wong padha seneng
praon lan lelungan turut gunung, akèh kang nunggang tandhu utawa joli.
Dhek samono wong wong
iya wis padha bisa njoget, gamelané suling, kendhang lan gambang.
Karasané Sang Prabu
besuk ing sapengkeré kang gumanti jumeneng Nata putrané loro pisan, mulané
kratoné banjur diparo: Jenggala (sabageyaning: Surabaya sarta Pasuruwan) lan
Kedhiri.
Déné kang minangka
watese: pager témbok kang sinebut ”Pinggir Raksa”, wiwit saka puncaking Gunung
Kawi, mangisor, nurut kali Leksa banjur urut ing brangloré kali Brantas saka
wétan mangulon tekan ing désa kang saiki aran ”Juga”, nuli munggah mangidul,
terusé kira kira nganti tumeka ing pasisir.
Gugur gugurané tembok
iku saiki isih ana tilasé, kayata ing sacedhaking kali Leksa, sakulon lan
sakiduling kali Brantas, ing watesing afd. Malang lan Blitar.
Mungguhing babad Jawa
jumenengé Parbu Erlangga kaanggep minangka pepadhang sadjroning pepeteng, awit
rada akèh caritané kang kasumurupan.
Kawruh kasusastran wis
dhuwur. Layang layangé ing jaman iku tekané ing jaman saiki isih misuwur becik
lan dadi teturutaning crita crita wayang.
Layang layang mau basané
diarani: Jawa Kuna, kayata:
1. Layang Mahabarata
2. Layang Ramayana lan
Arjuna Wiwaha.
Karajan Jenggala ora
lestari gedhé, awit pecah pecah dadi karajan cilik cilik, marga saka diwaris
marang putraning Nata; yaiku parja Jenggala (Jenggala anyar); Tumapel utawa
Singasari lan Urawan.
Karajan cilik cilik kang
cedhak wates Kedhiri or suwé banjur ngumpul mèlu Kedhiri, liyané isih terus
madeg dhéwé ngan tekan abad 13.
Kerajan Kedhiri (Daha,
Panjalu) mungguha saiki mbawahaké paresidhènan Kedhiri, saperangané Pasuruwan
lan Madiyun.
Kuthané ana ing kutha
Kedhiri saiki. Karajan mau bisa dadi kuncara.
Ing wektu iku
kasusastran Jawa dhuwur banget, nalika jamané Jayabaya (abad 12) ngluwihi kang
uwis uwis lan tumekané jaman saiki isih sinebut luhur, durung ana kang madhani.
Ing tahun 1104 ing
kedhaton ana pujangga jenengé: Triguna utawa Managocna.
Pujangga iku sing
nganggit layang Sumanasantaka lan Kresnayana.
Radèn putra utawa Panji
kang kacarita ing dongèng kae, bokmenawa iya ratu ing Daha, kang jejuluk Prabu
Kamesywara I. Jumeneng ana wiwitané abad kang kaping 12. Garwané kekasih ratu
Kirana (Candra Kirana) putrané ratu Jenggala.
Ing mangsa iki ana
pujangga jenengé Empu Dharmaja nganggit layang Smaradhana. Radèn Panji nganti
saiki tansah kacarita ana lakoné wayang gedhog lan wayang topeng.
Pujanggané Jayabaya aran
Empu Sedah lan Empu Panuluh.
Empu Sedah ing tahun
Saka 1079 (= 1157) methik sapéranganing layang Mahabarata, dianggit lan
didhapur cara Jawa, dijenengaké layang Bharata Yudha.
Wong Jawa ing wektu iku
wis pinter, wong Indhu kesilep, karajan Indhu wis dadi karajan Jawa.
Pérangan Kang Kapisan
Bab 4
Ken Angrok Nelukaké Karajan Karajan Cilik
(1220 – 1247)
Ing tahun 1222 ana ratu
ing Tumapel utawa Singasari, jenengé Ken Angrok.
Critané Ken Angrok iki
saka layang Pararaton. Ketemuné layang iki ana ing Bali dhèk tahun 1891.
Ken Angrok lair ana ing
sacedhaké Tumapel (Singasari), asal wong tani lumrah baé.
Ken Angrok kacarita
bagus rupané lan bisa nenarik katresnaning wong, nanging banget kareme marang
pangaji aji lan wani marang penggawé luput.
Ing sawijining dina ana
Brahmana ketemu karo dhéwékné, kandha yèn dhéwékné titising Wisnu.
Anggoné kandha mangkono
iku, awit Brahmana mau ngerti yèn Ken Angrok iku wong kang gedhé karepe lan
kenceng budiné.
Brahmana banjur golèk
dalan bisané Ken Angrok kacedhak karo adipati ing kono, Sang Tunggul Ametung.
Ora antara suwé kelakon
Ken Angrok kaabdekaké. Bareng wis mangkono, Ken Angrok banjur tansah golèk
dalan kapriye enggoné bisa ngendhih Sang Adipati, nggentèni jumeneng.
Ketemuning nalar Ken
Angrok banjur ndandakaké keris becik marang Empu Gandring.
Sawisé keris dadi, katon
becik temenan, nganti mitrané Ken Angrok aran Keboijo kepencut kepingin
nganggo, banjur nembung nyilih: oleh.
Saka senengé, keris mau
saben dina dianggo sarta dipamer pameraké, dikandhakaké duwèké dhéwé.
Bareng wis sawatara dina
Ken Angrok banjur nyolong kerisé dhéwé kang lagi disilih ing mitrané mau
dianggo nyidra Sang Adipati.
Kelakon séda, keris
ditinggal ing sandhingé layon. Urusaning prakara: mitrané Ken Angrok sing kena
ing dakwa, diputus ukum pati.
Ken Angrok banjur bisa
oleh Sang putri randaning Tunggul Ametung lan gumanti madeg adipati: Sang Putri
asmané Ken Dhedhes.
Sasuwéné dicekel Ken
Angrok negarané tata, reja, wong cilik banget sungkeme.
Sawisé mbedhah karajan
cilik cilik ing Jenggala, Ken Angrok banjur emoh kebawah Kedhiri, malah ing
tahun 1222 mbedhah praja Kedhiri nganti kelakon menang, Ratu ing Kedhiri Prabu
Kertajaya séda nggantung sabalané kang padha tuhu.
Kedhiri banjur ditanduri
adipati kabawah Singasari.
Bareng para ratu darah
Empu Sindhok wis kalah kabèh karo Ken Angrok, Ken Angrok banjur jumeneng Ratu
gedhé, jejuluk Prabu Rejasa, uaiku kang nurunaké para ratu ing Majapait.
Kacarita Sang Retna
Dhedhes nalika sédané adipati Tunggul Ametung wis ambobot. Bareng wis tekan
mangsané, Sang Retna mbabar putra kakung, diparingi peparab Radèn Anuspati.
Wiwit timur nganti
diwasa Sang Pangéran ora ngerti yèn satemené dudu putrané Prabu Rejasa, nanging
rumangsa yèn ora ditresnani ing Sang Prabu, beda banget karo rayi rayiné.
Ing sawijining dina
Anusapati kelair marang ibuné mangkéné: ”Ibu, punapa, déné Kangjeng rama punika
teka boten remen dhateng kula?”
Sang Retna banget
trenyuhing galih mireng atur sasambaté kang putra, wasana banjur keprojol
pangandikané; kang putra dicritani lelakoné wiwitan tekan wekasan.
Anusapati banget ing
pangunguné, sanalika banjur duwè sedya males ukum, nanging isih sinamun ing
semu.
Keris yasané Empu
Gandring disuwun, pawatané mung kepingin banget anganggo.
Kang ibu lamba ing
galih, keris diparingaké.
Anusapati banjur nimbali
abdiné kekasih, diparingi keris mau lan diweruhaké ing wewadiné. Benginé Sang
Prabu séda kaprajaya ing duratmaka.
Layoné Sang Prabu
dicandhi ana ing Kagenengan (cedhak Malang).
Anusapati nggentèni
jumeneng Nata.
Anusapati jumeneng ora
suwé, awit Radèn Tohjaya ngerti yèn Anusapati kang nyedani ramané, mulané
sumedya males ukum lan iya kelakon.
Tohjaya jumeneng Nata,
nanging iya ora suwé. Tohjaya utusan mantriné aran Lembu Ampal, didhawuhi
nyirnakaké kalilipe loro, yaiku: Ranggawuni, putrané Anusapati, lan nakdulure
kang aran Narasingamurti; yèn ora bisa kelakon, Lembu Ampal dhéwé bakal kena
ukum pati.
Dumadakan ana sawijining
Brahmana kang welas marang raden loro, banjur wewarah saperluné.
Satriya loro banjur
ndhelik ana ing panggonané Panji Patipati.
Lembu Ampal nggolèki
raden loro ora ketemu, banjur ora wani mulih, ngungsi marang Panji Patipati.
Bareng ana ing kono
mbalik ngiloni raden loro, malah ngrembugi para punggawa kang ora cocog karo
Tohjaya diajak ngraman, wasana kelakon, Sang Prabu nganti nemahi séda.
Ranggawuni jumeneng Nata
ajejuluk Syri Wisynuwardhana nganti nakdhereke Narasinga.
Nganti tekan ing séda
priyagung loro mau rukun banget, nganti dibasakaké: ”Kaya Wisynu lan kang raka
Bathara Endra”.
Karatoné mundhak gedhé
pulih kaya dhèk jamané Prabu Erlangga, malah jajahané wuwuh Madura.
Sang Nata séda ing tahun
1268, layoné diobong kaya adat, awuné sing separo dicandhi ana ing Welèri,
ditumpango reca Syiwah, sing separo dipethak ana candhi Jago (Tumpang) nganggo
reca Budha.
Dadi tetéla ing wektu
iku agama Syiwah karo Budha campur.
Recané Sang Prabu Erlangga ana ing Belahan |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 5
Jumenengé Kartanagara ing Tumapel
(1268 – 1292)
Ratu Singasari kang
Kaping V, jumeneng mekasi. Sasédané Syri Wisynuwardhana pangéran pati jumeneng
Nata, ajejuluk Prabu Kartanagara.
Sang Prabu manggalih
marang kawruh kagunan, lan kasusastran, lan iya manggalih marang undhaking
jajahan, nanging kurang ngatos atos, lan kersa ngunjuk nganti dadi wuru.
Ana nayakaning praja
aran Banyak Widhe utama Arya Wiraraja, tepung becik lan Jayakatwang, adipati
ing Daha.
Satriya iku ora sungkem
marang ratuné, malah wis sekuthon karo Jayakatwang, arep mbalela.
Dumadakan ana punggawa
kang matur prakara iku, nanging Sang Prabu ora menggalih, Wiraraja malah
diangkat dadi adipati ana ing Madura.
Pepatihe Sang Nata aran
Raganatha rumeksa banget marang ratuné, nganti sok wani ngaturi pènget marang
Sang Prabu ing bab kang ora bener, nanging Sang Prabu ora rena ing galih, ora
nimbangi rumeksaning patih setya iku, malah banjur milih patih liya kang bisa
ngladèni karsané.
Patih wredha diundur,
winisuda dadi: nayaka pradata, dadi wis ora campur karo prakara pangreh praja.
Patih anyar senengé mung
ngalem marang ratuné lan ngladosi unjuk unjukan.
Ana utusan saka ratu
agung ing nagara Cina (Chubilai) dhawuh supaya Prabu Kartanagara nyalirani
dhéwé utawa wakilsuwana marang nagara Cina perlu saos bekti (tahun 1289).
Sang Prabu duka banget.
Bathuking Cina utusan digambari pasemon kang ora apik, nelakaké dukané Sang
Prabu.
Bareng tekan ing nagara
Cina patrape ratu Jawa kang mangkono iku mau njalari dukané ratu binathara ing
Cina,
Ing tahun1292 ana
prajurit gedhé saka ing Cina arep ngukum ing kuwanéné wong Jawa.
Wiraraja sasuwéné ana
ing Madura isih ngrungok ngrungokaké apa kang kalakon ana ing Singasari, lan
iya weruh uga yèn ing wektu iku prajurit Singasari dilurugaké menyang Sumatra.
Wiraraja ngajani
Jayakatwang akon nangguh mbedhah Singasari, mumpung nagara lagi kesisan bala.
Jayakatwang ngleksanani,
lan Singasari kelakon bedhah. Ratu lan patihe katungkep ing mungsuh isih terus
unjuk unjukan baé (wuru), mulané ora rekasa pinurih sédané.
Radèn Wijaya, wayahè
Narasinga, nuli umangsah ngetog kaprawiran mbelani nagara lan ratuné, nanging
wis kaslepek karoban wong Daha, mulané banjur kepeksa ngoncati, mung kari
nggawa bala 12, genti genti nggendhong Sang Putri garwané Radèn Wijaya, putrané
Prabu Kartanagara.
Lampahè Radèn Wijaya
sasentanané nusup angayam alas.
Kalebu wilangan 12 iku
ana satriyané loro, putrané Wiraraja, duwè atur marang Gustiné supaya ngungsi
menyang Madura.
Sang Pangéran mauné ora
karsa, nanging suwé suwé nuruti. Ana ing madura ditampani kalawan becik.
Rembuge Wiraraja, Radèn
Wijaya diaturi suwita menyang Daha. Wiraraja sing arep nglantaraké.
Yèn wis kelakon suwita
Radèn Wijaya diaturi nyetitèkaké para punggawa ing Daha, sapa sing kendel utawa
jirih, tuhu utawa lamis.
Yèn wis antara suwé
diaturi nyuwun tanah tanah Trik, dibabada banjur dienggonana.
Radèn Wijaya nurut ing
pitudhuh, lan iya kelakon suwita ing Daha.
Kacarita pasuwitané
kanggep banget, amarga saka pintere nuju karsa, lan saka pintere olah gegaman;
wong sa Daha ora ana sing bisa ngalahaké.
Kabeh piwulangé Wiraraja
ditindakaké, dilalah Sang Prabu teka dhangan baé, malah bareng tanah Trik wis
dibabad, Radèn Wijaya nyuwun manggon ing kono iya dililani.
Kacarita nalika babade
tanah Trik mau, ana wong kang methik woh maja dipangan, nanging rasané pait.
Awit saka iku désa ingkono mau banjur dijenengaké Majapait.
bareng Radèn Wijaya wis
manggon ing Majapait, rumangsa wis wayahè tata tata males ukum, ngrusak kraton
Daha, ananging Wiraraja akon sabar dhisik, awit isih ngenteni prajurit saka
nagara Cina kang arep ngukum wong Singasari.
Karepe Wiraraja arep
ngréwangi Cina baé dhisik, besuké arep mbalik mungsuh Cina. Wiraraja banjur
boyong sakulawargané lan saprajurite menyang Majapait ngumpul dadi siji karo
Radèn Wijaya.
Taruhan Bola |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 6
Karajan Melayu
Ing Bab 5 ana critané
Prabu Kartanagara enggoné anjangka undhaking jajahané.
Ana ing tanah Sumatra
kelakon bisa oleh jajahan.
Ing ngisor iki iki crita
sathithik tumraping karajan karajan ing tanah Melayu.
Kacarita ratu ing Funan,
kira kira ing sajroning abad 3 ngelar jajahan, ngelun tanah Sumatra, Jawa lan
liya liyané, ayaké ratu iku kang yasa reca reca ing tanah Pasémah.
Ing abad kapitu ana
golonganing para pangéran saka ing Indhu Buri, pada manggon ing sakiwa
tengening Palembang, banjur ngedegaké nagara gedhé, jenengé karajan çrivijaya
(= Syriwijaya, sinebut ing bangsa Cina nagara: Sambotsai).
Ratu ratuné padha darah
Warman, isih dumunung sanak karo darah Purnawarman ing Tanah Jawa dhèk abad 4 –
5, apadéné darah Mulawarman ing Kutai lan Bornéo dhèk watara tahun 400.
Nagara çrivijaya
jajahané kira kira Sumatra sisih kidul ln tengah, Malaka, Kamboja lan malah
tekan Tanah Jawa.
Ing tahun 686 ratu agung
ing negara çrivijaya nglurugi Tanah Jawa, awit Tanah Jawa ora tuhu pangèdhêpé
marang çrivijaya.
Sajroning abad 10
prajurit Jawa genti nglurugi çrivijaya, menang, nanging ora suwé çrivijaya bisa
kombul manèh.
Praja iku ajeg enggoné
nglakokaké utusan marang Narendra ing Cina.
Ing sajroning abad 12
lan 13 nagara gedhé çrivijaya pecah dadi karajan cilik cilik.
Darah Warman jumeneng
ana ing tanah kang sinebut tanah: ”Melayu” yaiku saikiné Jambi.
Rehning pasisiré tanah
Melayu kono akèh rerusuh, wongé akèh kang padha ngungsi marang tanah pagunungan
kang loh, ana ing kono padha dedhukuh.
Bareng Tanah Jawa gedhé
pangwasané, Prabu Kartanagara (1268 – 1292) kalakon bisa ngrusak kutha Paséi,
lan ngejegi Jambi, Palembang, Riouw sarta kutha kutha akèh ing Bornéo apadéné
pulo pulo ing Moloko.
Ing saantaraning tahun
1275 lan 1293 wong Jawa nglurugi tanah pagunungan Jambi mau yaiku tanah kang
besuké aran Menangkabau. Lurugan iku diarani: Pamalayu.
Ing tahun 1268 Prabu
Kartanagara angganjar reca marang ratu ing Dharmmaçraya (Darmasraya) uga
dumunung ing tanah Jambi, ing saikiné ora adoh karo Sungai Lansat.
karajan iku ing besuké
kalebu jajahan Majapait, rajané darah Warman jejuluk Tribuwana (Mauliwarman)
kagungan garwa bangsa Melayu, kang putriné (putrané putri) ayaké dai garwané
Radèn Wijaya biyèn.
Sang Raja Tribhuwana
milu karo bangsa Jawa nglurugi tanah Padhang Hulu.
Miturut carita Melayu,
lurugan mau ora oleh gawé, mung marga saka klebu ing gelar, kalah enggoné adu
kebo, mulané kuthané banjur jeneng Menangkabau iku.
Ana raja wewengkoné
karajan Dharmmaçraya jejuluk Adityawarman nagarané ing Malayupura, kang ing
tahun 1347 wus merdika, ambawa pribadhi, iku nglurugi Menangkabau, nanging ora
nganti dadi perang, malah banjur diangkat dadi raja ing kono, awit pancèn
dianggep bangsa Melayu.
Jumenengé ana ing
Menangkabau wiwit tahun 1347 tekan 1375, kecrita ing kawicaksanané lan pintere
nyekel praja.
Tumeka saprené Sang
Adityawarman sarta nayakané loro kang aran Papatih Sabatang lan Kyai
Katumanggungan isih dipundhi pundhi marang bangsa Menangkabau.
Sapungkure Sang Aditya
wis ora ana raja ing Menangkabau kang kecrita.
Negarané pecah pecah,
ing saiki isih akèh titike, mungguh ing kaluhuraning para raja Jawa asal Indhu,
ana ing tanah Menangkabau kono, luwih luwih tumraping basa lan sastrané.
Darah raja raja kuna ing
Menangkabau mau enteke durung lawas, kang pungkas pungkasan putri, sédané lagi
saiki baé.
Ing tahun 1377 kutha
Sanbotsai ing tanah Palembang rinusak ing balané Prabu Ayamwuruk.
kang kuwasa ing tanah
Palembang kasebut jeneng Arya Damar nurunaké Radèn Patah (+/- tahun 1500).
Awit saka ambruking
karaton Majapait, Palembang iya katut apes, besuké kalah karo Banten.
Kaluhuraning Tanah Jawa
ana ing Sumatra sisih kidul kono tumekané dina iki uga iya isih akèh tilas
tilasé.
Régol patilasan bètèng
Majapait, jenengé Bajang Ratu.
Taruhan Bola |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 7
Perang Cina lan Adegé Karajan Majapait
(1292)
Ing tengah tengahané
tahun 1292 Maharaja Choebilai sida ngangkataké wadya bala menyang ing Tanah
Jawa perlu arep ngukum Prabu Kartanagara.
Ana ing pacekan
(Surabaya) prau Jawa kalah, nuli bala Cina arep nglurugi9 Daha, kang dikira
panggonané Kartanagara (kang nalika iku wis séda).
Kacarita Radèn Wijaya
dhèk jaman samono wus wiwit mbalela marang Jayakatwang ratu ing Daha.
Sarèhné duwè pangarep
arep bisaa ditulungi ing Cina numpes ratu ing Daha, mulané Radèn Wijaya banjur
gawé gelar ethok ethok arep teluk marang sénapati Cina.
Kabeneran ora let suwé
Majapait, panggonané Radèn Widjaya ditempuh ing wong Daha, Radèn Wijaya entuk
pitulungané wong Cina bisa menang.
Wasana ing tahun 1293
kutha Daha dikepung ing balané Shih Pih lan Radèn Wijaya, Daha bedhah, ratuné
kacekel, peni peni raja peni dijarah rajah, Radèn Wijaya nulungi putri putri,
putrané Prabu Kartanagara digawa oncad menyang Majapait.
ora antara suwé, marga
saka akale Wiraraja, Radèn Wijaya bisa ngusri prajurit Cina.
Wondéné prajurit mau,
senadyan kesusu susu meksa isih bisa anggawa barang rayahan, pengaji mas
satengah yuta tail lan tawanan wong satus saka Daha.
Radèn Wijaya banjur
jumeneng Nata ing Majapait, jejuluk Kertarejasa Jayawardhana utawa Brawijaya I
(tahun 1294 – 1309)
Sawisé jumeneng Nata,
Sang Prabu anggeganjar marang sakabèhing kawula kang mauné labuh, marang
panjenengané. Wiraraja dibagehi tanah Lumajang saurute.
Putriné Kartanagara
papat pisan dadi garwané Sang Prabu, lan isi ana garwa paminggir siji saka
tanah Melayu aran Sri Indresywari.
Saka gaewa paminggir iki
Sang Prabu kagungan putra R. Kaligemet, kang besuké nggentos kaprabon, ajejuluk
Jayanégara, saka Prameswari Sang Prabu peputra putri loro.
Ing tahun 1295 R.
Kalagemet lagi yuswa sataun wis diangkat dadi panéran pati lan dadi ratu ing
Kedhiri, ibuné kang ngembani nyekel praja Kedhiri.
Ing nalika panjenengané
Prabu Kertarejasa Jayawardhana iku, Tanah Jawa karo Cina becik manèh,
perdagangané gedhé, wong Cina teka ing Tanah Jawa nggawa mas, salaka, merjan,
sutra biru, sutra kembang kembangan, bala pecah lan dandanan wesi.
Saka ing Tanah Jawa,
Cina kulak: beras, kopi kapri, rami, bumbon craken luwih luwih mrica, barang
barang mas utawa salaka, bangsa dandanan kuningan utawa tembaga, tenunan kapas
lan sutra, welirang, gading, cula warak, kayu warna warna, manuk jakatuwa lan
barang nam naman.
Ing Tanah Jawa ing wektu
iku akèh palabuhan ramé, kayata: Tuban, Sedayu; Canggu.
nalika jamané ratu iki
ing bawah karaton Majapait kena dibasakaké ungsum kraman.
Para satriya kang mèlu
lara lapa dhèk jamané Radèn Wijaya saiki ora oleh ati, awit Sang Prabu mung
anggega aturing nayakané kang aran Mahapati, wasana para satriya mau banjur
genti genti padha ngraman, nanging temahan asor jurite.
Ing tahun 1328 Sang
Prabu séda, dicidra ing dukun kang didhawuhi ambedhel salirané.
Sasédané Prabu
Jayanégara kang gumanti sadhereke putri, kang sesilih Bhreng Kauripan banjur
jejuluk Jayawisynuwardhani.
Sang nata dewi krama
oleh satriya, kekasih Kartawardhana, misuwur pinter, sregep lan jejeg
penggalihe.
Sang Pangéran diangkat
dadi panggedhéning jaksa lan oleh lungguh bumi Singasari sawewengkoné.
Gajahmada dadi
warangkaning ratu. Karepe Gajahmada arep nungkulaké saTanah Jawa kabèh lan pulo
pulo sakiwatengené.
Ora let suwé yaiku tahun
1334 Sumbawa lan Bali bedhah banjur kabawah marang Majapait, mangka Bali nalika
samana wis mbawahaké Lombok, Madura, Blambangan lan Sélebes sabageyan.
Sénapatining prajurit
kang ngelar jajahan ing sajabaning Jawa aran Nala.
Ing tahun 1334 Sang Raja
putri mbabar miyos kakung diparabi Ayam Wuruk, kang banjur dijumenengaké Nata,
nanging isih diembani kang ibu nganti tekan tahun 1350.
Régol patilasan bètèng Majapait, jenengé Bajang Ratu |
Taruhan Bola |
Pérangan Kang Kapisan
Bab 8
Ayam Wuruk, Syri Rajasanagara,
Ratu kang kaping IV ing Majapait
(tahun 1350 – 1389)
Awit saking gedhéné
lelabuhané Patih Gajahmada, nagara Majapait saya suwé saya misuwur kuwasané.
Prabu Ayam Wuruk tetep
jumeneng ratu agung binathara ngerèh sapepadhaning ratu.
Sang Nata krama oleh
nakdhereke piyambak kang wewangi Retna Susumnadewi.
Para santanané padha
ginadhuhan tanah dhéwé dhéwé ing samurwate. Déné kuwajibané para santana utawa
adipati mau ing mangsa kang wus ditamtokaké kudu ngadhep ing panjenengané Nata,
mulané kabèh padha duwè dalem becik becik ana ing Majapait, muwuhi asrining
nagara.
Ing jaman iku ana
pujangga kraton aran ”Prapanca” (Budha).
Ing tahun 1365 pujangga
iki nganggit layang kang aran Nagarakertagama.
Ana manèh pujangga aran
Empu Tantular nganggit layang Arjunawiwaha.
Majapait ing wektu iku
emeh mbawahaké satanah Indiya Wétan kabèh, kayata: Tanah Jawa Wétan lan Tengah,
Sumatra, wiwit Lampung tekan Acih (Perlak), Bornéo (Banjarmasin), Sélebes
(banggawai, Salaiya, Bantaiyan), Florès (Larantuka), Sumbawa (Dompo),
saparoning Malaka lan sabageyaning Nieuw Guinéa.
Tanah Sundha ora
ditelukaké. Kang jumeneng ratu ana ing tanah Sundha mau ajejuluk Prabu Wangi,
putrané putri dilamar Prabu Ayam Wuruk iya dicaosaké, ananging Prabu Wangi
banjur pasulayan karo Patih Gajahmada, nganti dadi perang.
Prabu Wangi séda ing
paprangan lan akèh punggawané kang mati ana paprangan; ewadéné tanah Sundha ora
dibawah Majapait, isih madeg dhéwé ing saterusé.
Ing Jaman samono paro
ajar utawa pandhita (agama Budha utawa Syiwah) mèlu nindakaké paprentahan
nagara, mulané padha diparingi lungguh bumi dhéwé dhéwé kang diarani bumi:
Pradikan.
Padésan ing sakubenging
candhi utawa padhepokaning para pandhita lumrahè uga dadi bumi pradikan, wongé
diwajibaké jaga lan ngopeni candhi padhepokan mau.
Kawula liyané padha kena
pajeg prapuluhan (saprapuluhing pametuning buminé), lan kena ing pagawéyan
gugur gunung lan sapepadhané.
Pajeg rajakaya, pajeg
panggaotan lan tambangan ing wektu samono iya wis ana.
Pametoning praja gedhé
banget, perlu kanggo rgad perang lan kanggo kapraboning Sang Nata sarta kanggo
yeyasan nagara, kayata: kraton, gedhong gedhong, pasangrahan pasanggrahan lan
liya liyané.
Ing nagara Majapait wis
akèh omah kang becik becik, payoné sirap, déné omah kang lumrah padha apager
gedhég, ananging ing jero racaké ana pethiné watu kang santosa perlu kanggo
nyimpen barangé kang pangaji.
Wong wong dhèk jaman
samono padha doyan nginang, senengané padha tuku bala pecah saka juragan Cina,
pambayare nganggo dhuwit sing diarani Kèpèng.
Wong lanang padha ngore
rambut, wong wadon gelungan kondhe. Wiwit enom wong wong padha nganggo gegaman
keris, lan gegaman iku kerep diempakaké.
Wong yèn mati jisime diobong,
yèn sing mati iku bangsa luhur utawa wong sugih bojo bojoné (randha randhané)
padha mèlu obong.
Ora adoh saka nagara ana
papan kanggo adu adu kewan utawa uwong utawa kanggo karaméyan liya liyané.
Papan iku arané ”Bubat”
Sang Nata kerep lelana
tinggal nagara, ing Blambangan saurute iya tau dirawuhi.
Prakara perdagangan iya
dadi gedhé banget, awit saka majuning lelayaran kagawa saka kehing nagara
nagara kang kabawah ing Majapait sing kelet letan sagara.
Bab kagunan, kayata:
ngukir ukir sapepadhané, kombule ing Tanah Jawa Wétan dhèk pungkasané abad kang
katelulas, lan ing wiwitané abad kang pat belas, mung baé panggawéné reca reca
kang apik apik iku nganggo tuntunaning wong Indhu utawa nurun kagunan Indhu.
Cekaking carita: Nalika
panjenengané Prabu Ayam Wuruk iku, Majapait lagi unggul unggule, samubarang
lagi sarwa onjo.
Prabu Ayam Wuruk tilar
putra kakung miyos saka selir asma ”Bhre Wirabhumi” jumeneng Nata ana ing bageyan
kang wétan.
Déné kang nggentèni
keprabon Majapait putra mantuné Sang Nata, ajejuluk Wikramawardhana (tahun 1389
– 1400).
Ing tahun 1400 Sang
Prabu sèlèh keprabon, kersané arep mandhita, ananging sapengkere Sang nata,
putra lan sentanané padha rebutan nggentèni keprabon.
Prabu Wikramawardhana
banjur kapeksa kundur jumeneng ratu manèh nganti tekan tahun 1428.
Sajroning jumeneng sing
keri iki Sang Prabu nerusaké merangi santanané kang wus kabanjur ngraman nalika
Sang Prabu jengkar saka kraton.
Rehning perang iki
nganti suwé dadi nganakaké kapitunan akèh lan karusakan gedhé, awit teluk
telukan ing tanah sabrang banjur padha wani mbangkang wus ora gelem kabawah
Majapait.
Tataning kawula iya
banjur rusak. Prakara patèn pinatèn wis dadi lumrah.
Akeh wong main lan adu
jago totohanu gedhéni.
Ing tahun 1428 – 1447
kang jumeneng nata ratu putri jejuluk Retna Dewi Suhita, putrané Prabu
Wikramawardhana saka garwa paminggir.
Terusé banjur banjur
Prabu Kertawijaya (1447 – 1452) lan manèh Prabu Bhra Hiyang Purwawisyesa (1456
– 1466), Pandan Salas (1446 – 1468), banjur Prabu Bhrawijaya V (1468 – 1478).
Mungguh babade ratu ratu
kang wekasan iki ora terang, mulané ora disebutaké.
Ana ratu ing nagara
Keling (salor wétané Kedhiri, skidul kuloné Surabaya) jejuluk Prabu Ranawijaya
Giridrawardhana ngelar jajahan nelukaké Jenggala, Kedhiri lan uga mbedhah
Majapait (tahun 1478).
Bedhahè Majapait iku
kuthané ora dirusak, awit ing tahun 1521 lan 1541 nagara Majapait isih kecrita
kutha kang gedhé.
Suwe suwé kutha Majapait
dadi rusak, awit wong wongé kang ora seneng kaerèh ing kraton liya, padha genti
genti ninggal negarané, nglèrèg marang tanah Bali.
Saiki Majapait mung kari
patilasan baé, awujud pager bata tilas mubeng lan tilas gapura (Candhi Tikus,
Bajang Ratu).
Isih sajroning jaman
Majapait, agama Islam wis mlebu saka sathithik, saya suwé saya bisa ngalahaké
dayaning agama Indhu ana ing Jawa Wétan.
Mungguh kaananing tanah
Sundha ing wektu iku ora pati kasumurupan.
Sawisé krajan
Tarumanagara dhèk abad 4 lan 5, mung ana kang kacarita krjan Sundha ing tahun
1030 nagarané kira kira ing Cibadhak.
Enggoné ora ana wong
manca kang mlebu mrono, marga saka kehing bajag kang padha nganggu gawé ing
sauruting pasisir.
Ing Priyangan sisih
wétan ana krajané aran Galuh, kang ngadegaké ayaké ratu aran Pusaka, ratu
liyané jejuluk Wastukencana lan Prabu Wang(g)i.
ing tahun 1433 Sang Ratu
Dewa iya Raja Purana, ngadegaké kutha anyar aran Pakuan (Batutulis).
Karajan iki aran
Pajajaran. Tulisan kang ana ing watu kono nerangaké manawa Sang Prabu yasa
segaran.
Pajajaran semuné krajan
rada gedhé lan ngerèhaké Cirebon barang.
Taruhan Bola |
No comments:
Post a Comment